Om man ska förklara vad sökordsoptimering är och betyder så kan vi först ta oss till ett företag vid namn Google. Som alla vet så är Google idag en maktfaktor som dagligen används över hela världen där människor söker efter information av olika slag. Det man kan säga som exempel på detta är att det dagligen i Sverige sker ungefär 35 miljoner sökningar och ser man det ur detta perspektiv så förstår man också vilken roll denna sökmotor spelar i vårt vardagliga liv.
I dagsläget så sitter man inte och på egen hand slår efter information i någon telefonkatalog eller i ett uppslagsverk – man skriver in ordet i Googles sökfält och får efter någon sekund upp olika förslag på sidor som kan erbjuda relevant information. Just dessa ord – relevant information – är extra viktigt så det handlar om Google och sökordsoptimering. Vi kan här ge ett exempel på hur detta kan fungera och te sig.
Lisa är på jakt efter en en säng och hon bor i Stockholm. Hon skriver således in ordet sängar och staden Stockholm i Googles sökfält och därefter kan hon välja och vraka mellan sidorna som kommer som förslag. Hon väljer slutligen ett företag som ligger placerad på plats tre på förstasidan och åker därefter ut till denna för att köpa sin säng. Ett typiskt exempel på hur det ser ut i dagsläget.
Men – om vi istället vänder på detta och ser oss som en handlare av sängar i Stockholm, en av dessa som Lisa de facto valde bort då hon gjorde sin sökning. Hur ska denna firma kunna bli hennes val nästa gång?
Jo, här kommer sökordsoptimering in i bilden. Det företag som säljer cyklar i Stockholm kontaktar här ett företag som arbetar med sökordsoptimering, en SEO-byrå. Seo står i det här fallet för Search Engine Optimization (det engelska ordet för sökordsoptimering) och denna byrå lovar att hjälpa honom att klättra på Google. Just denna försäljare av sängar i Stockholm ligger nämligen inte ens på Googles förstasida och då kunderna sällan söker längre ner än så – ja, då är hans sida hopplöst irrelevant och ingenting som kommer synas.
Sängar och Stockholm optimeras
Det som denna sida gör här är att man direkt tar tag i mannen hemsida – den ska optimeras mot Google och det är just nyckelorden i hans verksamhet som man fokuserar på. Eftersom han säljer säljer sängar och i Stockholm och det är just det som kunderna söker på så blir dessa ord de självklara. Dessa ord ska således synas och dessa ord ska sidan byggas kring. Dock – sökordsoptimering innebär inte att du ska skriva de berörda orden så mycket som möjligt; håller du på att nämna dessa i tid- och otid så innebär det att du spammar och detta kan istället leda till en motsatt effekt än den du vill uppnå. Genom att spamma texten så kan du istället bli avstängd från Google; ett dråpslag för många företag.
Som vi sa ovan – all text och all information ska vara relevant och viktig för kunden. Det som sker här är ett omfattande länkarbete, ett arbete med texter, bilder och ständiga uppdateringar som bygger kring dessa nyckelord. Denna man och hans sängföretag i Stockholm börjar tack vare detta arbete att klättra upp på dessa sökord och nästa gång som Lisa söker på orden sängar i Stockholm så kommer förstaplatsen på Google att vara denne man och hans firma.
Som man ser här så är detta oerhört viktigt för företag i dagsläget; man måste helt enkelt i dagsläget försöka anpassa sin verksamhet mot sökmotorer snarare än att förlita sig på de gamla källorna – reklam i tv, annonsering i tidningar och även här exempelvis banners på internet.
Vid det sistnämnda då allt fler väljer att installera filter på sina datorer som tar bort all sorts reklam. Köper man som företag en sådan banner som placeras längst upp på exempelvis Aftonbladet – för väldigt dyra pengar! – så kommer denna med största sannolikhet att blockeras hemma hos privatpersoner och således inte synas.
Pengar i sjön med andra och där ser man i dagsläget att dessa pengar istället bör läggas på sökordsoptimering. Man är verksam där kunderna finns; precis det som man som företagare också vill och detta oavsett bransch eller verksamhet.